Kaya Mendadak 3

Jalan sama bule itu ada enaknya, ada senepnya juga. Senepnya, orang-orang suka mikir kita tour-guide atau orang bayaran yang tugasnya ngawal bule-bule ini. Ya kalau aku tour-guide beneran mah terima aja, lha ini kan emang temen sekelas. Dibayar juga kagak. Makanya kesel banget ketika keesokan harinya kami nunggu mobil Uber di Bogor ada mas-mas naik motor mendadak berhenti, sepik-sepik sama Susan dan Astrid pakai Bahasa Inggris aksen pangkalan ojek, dan aku dicuekin.

Sebenernya nggak dicuekin amat sih, karena sebelum si tukang ojek pergi dia marah-marah ke aku, “Kok tamunya dibawanya ke Jakarta sih Mbak? Mereka tuh senengnya ke tempat-tempat eksotis. Bawa ke Bali kek!”

‘Hm, kagak pernah ngerasain kame-hameha PMS gue nih orang,’ kataku dalam hati.

“Saya bukan tour-guide mereka, Mas. Jadi terserah mereka juga mau kemana,” jawabku dengan tangan gemeteran, gatel pengin nonjok si Mas Random.

“Nggak boleh gitu, Mbak. Bagaimanapun mereka ini tamu. Nih, saya kasih tahu ya. Bla..bla..bla..” ini laki nasibnya beruntung banget. Waktu itu aku nggak bawa kunci Inggris buat getok kepalanya. Dia selamat, walaupun dengan sotoynya kasih kartu nama ke kedua temanku.

This is my name card. I work in travel. I will bring two bule to Bali tomorrow. You can join because I need two more bule.

Hmpf! Perlu aku terjemahin Bahasa Inggris pangkalan ojek ini nggak? Ok, artinya kurang lebih begini: Ini kartu nama saya. Saya bekerja di suatu agen perjalanan. Saya akan mengantar dua bule ke Bali besok. Anda bisa bergabung karena saya butuh dua bule lagi.

Bentar. Ini manusiai tukang ojek atau makelar bule sih?!

Ngeselinnya lagi, Susan ini beneran orang Inggris asli dengan segala kesopanan dan keramahtamahannya. Jadilah dia tanggepin tuh mas-mas,” Wah, saya juga mau ke Bali minggu depan.”

Mampus! Dia cerita pula! Aku langsung melotot ke Susan dengan alis naik-turun ala-ala Lely Sagita galak di sinetron, kode supaya Susan nggak kasih detail apapun ke orang yang nggak dikenal.

Lely Sagita, juara antagonis di tiap sinetron
Lely Sagita, “Awas kalau kamu bongkar semua rencana kita!”

Tahu respon masnya?

Oh, good! If you alone, or you don’t go with her (nunjuk mukaku), I can go with you! [Oh, bagus! Kalau kamu sendirian, atau kamu nggak pergi sama dia, kamu bisa pergi sama saya!]”

Whaaaatt?! Ini manusia emang minta diiris tipis-tipis rupanya. Ada yang mau tumis mas-mas random?

“Mas Mas, gini ya. Mereka ini teman sekelas saya, baru aja nyampe di Jakarta. Kita udah beli tiket pesawat buat ke Bali minggu depan, sama orangtua saya juga. Orangtua saya galak lho Mas. Bapak saya pensiunan ABRI, ibu saya polwan di Polda Metro Jaya. Mas yakin mau antar kita?”

Muka item masnya jadi agak merah-merah mateng emosi gitu. Dia langsung naik lagi ke motornya dan ngomel seraya ngeloyor pergi, “Sekelas sama bule aja belagu! Cih!

Terima kasih Tuhan, telah menahan kedua tangan saya untuk tidak menonjok laki-laki nggak jelas ini!

“Dia bilang apa, Tika?”

“Enggak apa-apa, dia cuma kebelet ke toilet.”

Kaya Mendadak (1)

Kamu tahu, Indonesia kaya. Nggak sulit ‘menjual’ Indonesia ke teman-teman kuliah di Inggris, termasuk Susan dan Astrid.

Astrid: Tik, musim gugur nanti kita pengen jalan-jalan ke Asia nih. Enaknya kemana ya?
Aku: Tergantung seleramu, Trid. Kalau kamu suka daerah yang modern, Korea Selatan atau Jepang ok. Tapi kalau kamu pengen matahari tiap hari, ya di Asia Tenggara. Singapura, Vietnam, atau Indonesia bagus semua.
Susan: Kayaknya Asia Tenggara aja deh. Jadi pas yang lain kedinginan, kita berjemur di bawah sinar matahari. Hahaha…
Astrid: Setuju!
Aku: Hahaha.. Berapa lama?
Susan: Sekitar 1-2 bulan, gimana?
Aku: Indonesia aja kalau gitu. Singapura mah seminggu juga kelar. Biaya hidup juga mahal. Malaysia ok sih, banyak yang bisa dijelajahi dan lebih tertib. Tapi kalau mau pengalaman di negara berkembang, keramahan masyarakat lokal, dan bakalan bener-bener buka pikiran, Indonesia banget lah. Kalau mau panasan, bisa berjemur di pantai. Kalau bosen panas, bisa ke gunung. Terutama Gunung Bromo. <kirim foto Bromo> Ini foto tanpa filter!
Astrid: Ya ampun! Cantik banget! Negara kamu kayak nggak nyata!
Aku: Thanks! Ditambah lagi, kalau kamu ke Indonesia bisa mendadak kaya!
Astrid: Serius?
Aku: Udah, ke sini aja!

How is the market for English native teachers in Jakarta, and what are the requirements for jobs there?

I currently teach on contract in S. Korea but would like to try something different.  I have 10 years experience as an ESL teacher to all ages, including teaching at Texas State University. My BA is in Linguistics and my MA is in English from Birmingham University. I’m not a certified teacher in the US, and as yet I have not needed to obtain a TEFL certificate, but would like to get the CELTA.
I hope this background information helps with answering my question. I’d like to know the ESL job market conditions, requirements for most jobs, salary, and living conditions from people with experience working in Jakarta or elsewhere in Indonesia.

My Quora answer:

I’d say the demand of native teachers is huge, especially in the first and second-tier cities. Nevertheless, it doesn’t mean being an English teacher is easy. The challenges are on the working visa and the society readiness.

There are some types of employers for English native teachers in Jakarta. The biggest English course franchise in Indonesia, EF, usually hires trtravelers. Your education background is not their priority. At least, you love kids and travelling. This kind of employers won’t support you a working visa in Indonesia. You’ll get travel visa instead. They take care of your visa, arrival, and accommodation. On top of that, they rent a house for their English native teachers and pay all the bill (electricity, house maid, internet, etc). A friend of mine, Richard Buckley, used to work for them. He might give you a better picture about such employers.

The second one requires basic education background in linguistic, such as TBI and Wall Street English. As a high-end-targetted English course, Wall Street English might give you a better salary than those of EF. However, they don’t rent you a house or apartment.

Some other English course requires stronger education background, for instance, IALF, as their business are focusing on IELTS Preparation and English for Academic Purpose. Most of my English teachers in there have master degree in English and they’re trained to be IELTS examiners. Unfortunately, I dunno much about the salary.

The things probably different if you work for international schools. But I don’t have so much information about it.

Speaking of living in Jakarta, I can’t say it would be convenience for you since you might be indulged with the sophisticated lifestyle in South Korea. Jakarta is complicated city with its congestion, and bureaucracy. My Scottish friend used to work as an English teacher in South Korea and moved to Jakarta. Apparently, she couldn’t bear with our city and moved to Rusia within less than a year. Nonetheless, you’ll like Jakarta or Indonesia more if you love travelling and enjoy living with local people with their hospitality and wisdom. There are so many attractive tourism spots in Indonesia which can be reached from Jakarta easily. Beach, mountains, jungle, indigenous villages, virgin islands, scarce plants and animals, you’ll love them.

Regarding society readiness, some employers are racist, although they don’t mean to. Most of Indonesians believe that English native teacher = Caucasian, no matter where you’re from and how good your English. As long as you’re a Caucasian (bule), you must be fluent in English, more than anyone else in this world. Lol. When it comes to daily activities, you’ll get a lot of privileges in bars, markets, hotels, tourism spots, everywhere. Local people can’t stop staring at you and you’ll be treat very nicely, even more than to other local people. The more rural you live in, the more privileges you get.

Most of English native teachers enjoy such hospitality, as long as they’re in a good mood. Sometimes, it’s just ridiculous as you’ll feel like a god/goddess from heaven.

Source: http://qr.ae/BShnq

Richard Buckley’s answer:

Hi there,

With a BA and MA in relevant subjects (Linguistics and English), the good news is you will have the pick of the jobs, as you actually meet the basic visa requirements!  You can probably go far even without CELTA (though in the long run CELTA might prove a good investment). Visa requirements are constantly updating themselves and are something of a grey area – many teachers don’t entirely meet them, but the schools that employ native speakers are generally well-connected and in touch with agents who are able to meet the criteria, somehow.

My advice is to go for the high-end, adults-only Wall Street, which pays the best for entry level, or ‘national plus’ or international schools (easier to get in once you’re in Indonesia and able to make contacts in the ground).  Wall Street have a relatively rigorous interview process, so it might be worth asking in advance if they’d consider you without CELTA.

The British Institute is undergoing quite serious management issues at present, and if you consider an offer from them make sure that you research them – and the specific centre – carefully.  They have in the past been the best place for professional development, since they’re accredited to award CELTA in some locations, but their reputation at present is suffering some setbacks.

English First pays the lowest wages, but does sort everything out for you (housing, visa etc) without fuss – but as your degrees are in the right subject area, you can do better.  Some EF centres are more highly regarded than others, and terms vary considerably.  EF schools in Surabaya and East Java are the best-regarded for professional development.   Even the worki week isn’t consistent between schools.  At EF Kelapa Gading, for instance, we basically never worked weekends; at other EFs a six day week is the norm and seven days not too unusual.  EF has opportunities across the country, so if you’re looking to transfer out of Jakarta that can generally be arranged after your contract finishes.

Hope that helps 🙂

Rich

Source: http://qr.ae/BShfd